Zamek Królewski: Bartłomiej Pękiel, Wrocław Baroque Ensemble




Zamek Królewski w Warszawie, Sala Wielka

niedziela, 22 stycznia 2017 roku
Bartłomiej Pękiel
Missa Paschalis, Missa Senza Le Cerimonie, Missa Brevis, Missa a14, Resonet in Laudibus


Narodowe Forum Muzyki
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska, Matthew Venner, Piotr Łykowski, Maciej Gocman, Tomaš Lajtkep, Tomáš Král, Jaromir Nosek
Wrocław Baroque Ensemble: Marta Niedźwiedzka, Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka, Julia Karpeta, Paweł Zalewski, Krzysztof Karpeta

Polską muzykę barokową można usłyszeć niezwykle rzadko, dlatego nie oparłem się pokusie i pojechałem na jednodniową wyprawę do Warszawy. Było warto, bo NFM zaprezentowało na Zamku Królewskim wydarzenie niezwykłe. Barokowe msze Bartłomieja Pękiela.

Bartłomiej Pękiel był organistą i kompozytorem. Wicekapelmistrz królewskiego zespołu Władysława IV, juz za czasów Jana Kazimierza przejmuje po słynnym Marcu Scacchim funkcję kapelmistrza. Pod koniec życia przenosi się do Krakowa, gdzie prowadzi zespół muzyczny katedry wawelskiej, wciąż jednak tytułowany muzykiem królewskim (Sacrae Regiae Maiestatis Capellae Magister). Przeczytałem niedawno, że utwory Pękiela bywają porównywane do dzieł Allegriego i Gabrielego. Dużo w tym prawdy, bo Bartłomiej Pękiel to wirtuoz kontrapunktu.

A koncert? Była Moc. I to niezależnie od tego, czy słuchaliśmy czterech solistów z towarzyszeniem pozytywu, czy dołączali do nich kolejni śpiewacy i instrumentaliści. Dopracowana przez Andrzeja Kosendiaka we wszystkich szczegółach muzyka brzmiała nieziemsko we wnętrzu Sali Wielkiej Zamku Królewskiego; była wysmakowana, lekka, subtelna. Kojąca. Skromna. Chciało się, żeby koncert trwał i trwał...

I trochę trwa do dzisiaj, bo w różowym głośniku raz po raz Pękiel wraca dzięki płycie nagranej przez Andrzeja Kosendiaka i NFM...

0 komentarze:

Publikowanie komentarza