Dokładnie za miesiąc, 12 sierpnia 2017 roku, rozpoczyna się 14. edycja organizowanego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina festiwalu Chopin i jego Europa. Festiwal jest najważniejszym wydarzeniem letniego sezonu muzycznego w Warszawie, choć to za mało powiedziane, bo dzięki uznaniu, jakie zyskał u publiczności, klasie wykonawców, spójności programu i bardzo dobrej organizacji, tłumnie zjeżdżają na niego melomani z całej Europy.
To ma być impreza popularna, w dobrym znaczeniu tego słowa, zarówno dla słuchacza przeciętnego, jak i dla wyrafinowanego odbiorcy także z Europy, który wybrawszy się latem do Polski, pragnie zobaczyć Warszawę, ale wejść również w sferę naszej muzyki - powiedział przy okazji jednej z poprzednich edycji Stanisław Leszczyński, Dyrektor Artystyczny Festiwalu; idea ta jest w dalszym ciągu żywa.
W tym roku festiwal Chopin i jego Europa odbędzie się od 12 do 30 sierpnia pod hasłem Od Bacha do Chopina. Właśnie słowo Bach w tytule festiwalu przukuło moją uwagę, a kiedy przeglądałem się szczegółom programu, wypieki na twarzy robiły się z wydarzenia na wydarzenie coraz większe, bo dla miłośników muzyki dawnej, ta edycja będzie prawdziwym świętem.
Program festiwalu Chopin i jego Europa w 2017 roku jest naprawdę imponujący, nie tylko ze względu na repertuar, ale też wykonawców, których udało się organizatorom Festiwalu zaprosić. Są wśród nich takie zespoły jak Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Collegium Vocale Gent, Il Giardino Armonico, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Collegium 1704, Europa Galante, Orkiestra XVIII wieku, Kremerata Baltica, Freiburger Barockorchester, Apollon Musagète Quartett i Belcea Quartet oraz tacy artyści jak Giovanni Antonini, Martha Argerich, Yulianna Avdeeva, Kristian Bezuidenhout, Fabio Biondi, Seong-Jin Cho, Nelson Freire, Nelson Goerner, Philippe Herreweghe, Jacek Kaspszyk, Gidon Kremer, Václav Luks, Grzegorz Nowak, Garrick Ohlsson, Howard Shelley Howard Shelley, David Staff, Andreas Staier, Yundi i wielu innych (pełna lista artystów: Artyści 2017).
Nie sposób w ramach jednego tekstu zaprezentować wszystkie wydarzenia festiwalowe, zapraszam do zapoznania się z pełnym programem, który jest dostępny na stronie: nifc.pl/festival/edition2017/, w tym miejscu chciałbym jedynie wskazać daty, które miłośnicy muzyki dawnej powinni koniecznie wpisać do swoich kalendarzy.
15 sierpnia 2017
W Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się nadzwyczajny koncert oratoryjny w 450. rocznicę urodzin Claudia Monteverdiego. W wykonaniu Orkiestry i Chóru Collegium Vocale Gent pod dyrekcją Philippe Herreweghe usłyszymy powstałe w Mantui w 1610 roku Vesperis in Festis Beata Mariae Vergine Claudia Monteverdiego. Nieszpory Maryjne, w których sacrum łączy się z profanum, to dzieło rewolucyjne i ponadczasowe, a Collegium Vocale Gent i Philippe Herreweghe są gwarancją mistrzowskiego wykonania.
16 sierpnia 2017
Przyznaję, że na ten wieczór festiwalowy czekam najbardziej, bo w wykonaniu Il Giardino Armonico i Giovanniego Antoniniego usłyszymy wszystkie (!!!) Koncerty brandenburskie Johanna Sebastiana Bacha. Koncert brandenburskie mają dla mnie znaczenie bardzo osobiste, bo zawsze - nawet w gorszym czasie - dodawały mi życiowej energii i mocy do radzenia sobie z przeciwnościami losu. Cały cykl można usłyszeć w czasie jednego koncertu niezwykle rzadko. To ogromne przedsięwzięcie nie tylko pod względem muzycznym, bo w jednym miejscu trzeba zgromadzić wielu instrumentalistów - wirtuozów, ale też duże wyzwanie organizacyjne i logistyczne. Będzie Moc!!!
17 sierpnia 2017
Zastanawiam się często nad tym, co napisałby Jan Sebastian Bach, gdyby miał do dyspozycji współczesny fortepian. Tego nie dowiem się nigdy, ale lubię to sobie wyobrażać i dlatego z Różowego Głośnika płyną czasem transkrypcje kompozycji Bacha na fortepian. Najsłynniejsze z nich - Aleksandra Silotiego, Feruccio Busoniego i Myry Hess - wykona w czasie swojego recitalu fortepianowego na festiwalu Chopin i jego Europa sam Nelson Freire. O jednej z nich - Jesu, Joy of Man's Desiring - pisałem ostatnio w cyklu B!52 (Odcinek 28, Visitatio Mariae), zapraszam serdecznie.
21 sierpnia 2017
Drezdeński dwór Augusta II Mocnego był wielowyznaniowy: luterański, bo była to religia mieszkańców Saksonii i katolicki, bo saski elektor musiał przyjąć katolicyzm, by zostać królem Polski. W czasie festiwalu będziemy mogli poczuć tego ducha pokojowego współistnienia dwóch religii w Bazylice Świętego Krzyża, gdzie w wykonaniu świetnych solistów i Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa zabrzmią Requiem D-dur ZWV 46 odpowiedzialnego za oprawę muzyczną uroczystości katolickich Jana Dismasa Zelenki i luterańska kantata Ich habe genug BWV 82 Johanna Sebastiana Bacha.
27 i 28 sierpnia 2017
Hit nad hitami, czyli dokładnie jak w podtytule Festiwalu: Od Bacha do Chopina. W te dwa festiwalowe dni odbędą się koncerty, podczas których będą zestawione koncerty fortepianowe Johanna Sebastiana Bacha z koncertami fortepianowymi Fryderyka Chopina. Już sam repertuar wystarczyłby, żeby niecierpliwie czekać na te wydarzenia, a w zestawieniu z nazwami: Freiburger Barockorchester i Orkiestra XVIII wieku oraz nazwiskami: Kristian Bezuidenhout, Garrick Ohlsson i Grzegorz Nowak te koncerty stają się prawdziwym must-have w wakacyjnych planach muzycznych.
Te i inne wydarzenia festiwalu Chopin i jego Europa są oczywiście wpisane do Barokowego Rozkładu Jazdy - Barokowy Rozkład Jazdy: CHOPIN I JEGO EUROPA. Zapraszam serdecznie!
0 komentarze:
Prześlij komentarz