26.07.2017, Anna Isabella Leonarda (Calegari)



Dzi艣 imieniny Anny. Wszystkim Annom sk艂adam najserdeczniejsze 偶yczenia 馃槝. A zamiast kwiatka, barokowa muzyka od imienniczki.

Najbardziej znana barokowa posta膰 o imieniu Anna niezbyt si臋 na dzisiaj nadaje, poniewa偶 by艂a m臋偶czyzn膮. To Anne Danican Philidor (1681 – 1728), kompozytor i tw贸rca cyklu koncertowego Concert Spirituel, kt贸re odbywa艂y si臋 w latach 1725-1791 w Pa艂acu Tuileries w Pary偶u.

Ale by艂a te偶 inna Anna...

Anna Isabella Calegari (6 wrze艣nia 1620 – 25 lutego 1704), szerzej znana jako Isabella Leonarda, pochodzi艂a z w艂oskiego miasta Novara. Jej matk膮 by艂a Apollonia a ojcem hrabia Giannantonio Leonardi, doktor prawa. Lekcje muzyki pobiera艂a ju偶 prawdopodobnie jako dziecko. Przypuszcza si臋, 偶e jej nauczycielem by艂 Gasparo Casati (1610–1641), utalentowany, ale ma艂o znany kompozytor i maestro di cappella katedry w Novarze, w kt贸rego Il Terzo libro di sacri concenti a 2. 3. e 4. voci (Mediolan, 1640) s膮 zamieszczone pierwsze znane utwory Leonardy.

W wieku 16 lat Calegari wst膮pi艂a do Collegio di Sant’Orsola, klasztoru si贸str urszulanek w Novarze i przyj臋艂a zakonne imi臋 Isabella Leonarda. W klasztorze pozosta艂a do ko艅ca 偶ycia a jej rodzina utrzymywa艂a w tym czasie 艣cis艂e zwi膮zki ze zgromadzeniem i przekazywa艂a mu poka藕ne darowizny, przypuszcza si臋 wi臋c, 偶e mia艂o to wp艂yw na pozycj臋 Leonardy, w tym obj臋cie przez ni膮 w roku 1686 funkcji matki prze艂o偶onej. W dokumentach zakonnych figuruje tak偶e jako magistra musicae, czyli nauczycielka muzyki.

Anna Isabella Leonarda uchodzi za jednego z najp艂odniejszych tw贸rc贸w - zar贸wno kobiet, jak i m臋偶czyzn - dzia艂aj膮cych w klasztorach w tamtych czasach. W opublikowanych przez ni膮 zbiorach znajduje si臋 ponad dwie艣cie utwor贸w, w tym motety i koncerty ko艣cielne na jeden do czterech g艂os贸w, dialogi 艂aci艅skie, muzyczne zestawienia psalm贸w, responsoria, litanie, msze, sonaty da chiesa oraz pie艣ni, kt贸re pisa艂a te偶 w swoim w j臋zyku ojczystym. Prawie wszystkie kompozycje mia艂y podw贸jne dedykacje - do Marii Dziewicy i do jednej z wa偶nych 贸wcze艣nie postaci - biskupa Novary, arcybiskupa Mediolanu lub cesarza Leopolda I. Wiemy te偶 na pewno, 偶e komponowa艂a jedynie w czasie wolnym, we wst臋pie do Opera Decima (op.10) napisa艂a bowiem, 偶e komponowanie nie spowodowa艂o nigdy zaniedbywania klasztornych obowi膮zk贸w...

Zapraszam do pos艂uchania Sonaty dwunastej ze zbioru Sonate a 1. 2. 3. e 4 Istromenti, Opera XVI w wykonaniu Ingrid Matthews (skrzypce barokowe) i Byrona Schenkmana (klawesyn).



0 komentarze:

Publikowanie komentarza