B!52, odcinek 25 - Trinitatis I






W Acta Lipsiensium Academica, czyli kronice Uniwersytetu w Lipsku, w tomie dotycz膮cym pierwszej po艂owy 1723 roku znalaz艂 si臋 taki oto zapis:


Den 30. dito als am 1. Sonnt. nach Trinit. f眉hrte der neue Cantor u. Collegii Musici Direct. Hr. Joh. Sebastian Bach, so von dem F眉rstl. Hofe zu C枚then hierher kommen, mit guten aplausu seine erste Music auf.
Dnia 30 tego偶 (miesi膮ca maja - przyp. BGN!) w pierwsz膮 niedziel臋 po Tr贸jcy 艢wi臋tej, nowy Kantor i Dyrektor Collegii Musici Pan Johann Sebastian Bach, przyby艂y z ksi膮偶臋cego dworu w K枚then, wystawi艂 swoj膮 pierwsz膮 muzyk臋, kt贸r膮 przyj臋to z wielkim podziwem.
(Acta Lipsiensium Academica oder Leipziger Universi盲ts Geschichte, 1723 s. 514)


 
Uroczysto艣膰 Tr贸jcy 艢wi臋tej, o kt贸rej pisa艂em w ubieg艂ym tygodniu dzieli w luteranizmie rok liturgiczny na dwie cz臋艣ci: 艣wi膮teczn膮 - przed Tr贸jc膮 艢wi臋ta oraz zwyk艂膮, kt贸ra trwa a偶 do pierwszej niedzieli Adwentu. Uroczysto艣膰 ta jest ruchoma, dlatego w kalendarzu mamy zmienn膮 liczb臋 niedziel po Tr贸jcy. Najwi臋cej mo偶e ich by膰 27.

Jutro pierwsza z niedziel po Tr贸jcy 艢wi臋tej. Dla Bacha by艂a szczeg贸lna, bo to w艂a艣nie w w pierwsz膮 niedziel臋 po Tr贸jcy 艢wi臋tej, 30 maja 1723 roku, po d艂ugiej w臋dr贸wce przez niemieckie miasta, ko艣cio艂y i dwory, Bach obj膮艂 obowi膮zki jako kantor ko艣cio艂a 艣w. Tomasza w Lipsku. Od tego dnia by艂 odpowiedzialny za Ch贸r 艣w. Tomasza oraz za opraw臋 muzyczn膮 nabo偶e艅stw w lipskich ko艣cio艂ach: Thomaskirche, Nikolaikirche, Neue Kirche i Petrikirche. Z wykonan膮 tego dnia kantat膮 rozpocz膮艂 te偶 jeden z najwi臋kszych projekt贸w muzycznych w historii - komponowanie kantat na ka偶d膮 niedziel臋 i 艣wi臋to w roku liturgicznym.

Pierwsz膮 kantat膮 skomponowan膮 dla Lipska by艂a Die Elenden sollen essen (Ubodzy b臋d膮 jedli), BWV 75 i to o niej m贸wi w艂a艣nie kronika Uniwersytetu w Lipsku. Zosta艂a wykonana w lipskim ko艣ciele 艣w. Miko艂aja 30 maja 1723 roku - osiem dni po tym, jak Bach przyjecha艂 do Lipska ze swoj膮 rodzin膮 i na dwa dni przed oficjalnym obj臋ciem urz臋du kantora ko艣cio艂a 艣w. Tomasza. Zwa偶ywszy, 偶e r臋kopis kantaty jest bardzo schludny, a papier na kt贸rym zosta艂 napisany nie jest papierem pochodz膮cym z Lipska, jest bardzo prawdopodobne, 偶e Bach rozpocz膮艂 pisanie kantaty jeszcze na dworze w K枚then.

Kantata sk艂ada si臋 z czternastu cz臋艣ci, liczby dla Bacha symbolicznej, z kt贸rych siedem dotyczy do艣wiadczania biedy i bogactwa, siedem za艣 wyzwa艅, jakie stawiaj膮 przed chrze艣cijaninem. Bach przeznaczy艂 j膮 do wykonania przez cztery g艂osy solowe (sopran, alt, tenor, bas), czterog艂osowy ch贸r, tr膮bk臋, dwa oboje, ob贸j d'amore, dwoje skrzypiec, alt贸wk臋 oraz basso continuo.

John Eliot Gardiner napisa艂 o kantacie Die Elenden sollen essen, BWV 75 tak:

Bach rozpoczyna francusk膮 uwertur膮 w wolnym tempie na trzy, z solo oboju graj膮cego retoryczne ornamenty, bardzo w nastroju concerti grossi opus 3 H盲ndla. Ch贸r og艂asza z patosem oraz majestatyczn膮 i stosown膮 powag膮, 偶e "ubodzy b臋d膮 jedli i nasyc膮 si臋" (Psalm 22). Jest to zr贸wnowa偶one 偶yw膮 fug膮 rozpocz臋t膮 przez cztery g艂osy koncertuj膮ce "twoje serce b臋dzie 偶y膰 na zawsze" z rozbudowanym zako艅czeniem ka偶dej frazy na "ewig" (zawsze) i 偶ywym melizmatem na "leben" (偶y膰). (...) Nast臋pne arie s膮 w stylu 贸wczesnej francuskiej suity tanecznej: aria tenorowa (nr 3) to polonez, aria sopranowa (nr 5) z obojem d'amore - menuet, aria altowa (nr 10) ze skrzypcami jest w formie dostojnego passepied, a b艂yskotliwa aria basowa (nr 12) z tr膮bk膮 - w formie gigue.  

Ka偶da z cz臋艣ci kantaty ko艅czy si臋 jednym z najbardziej ulubionych hymn贸w Bacha: "Was Gott tut, das ist wohlgetan" zestawionego z wpadaj膮cym w ucho ritornelem. Ale to wszystko jest czym艣 wi臋cej. W pocz膮tkowym chorale Bach podkre艣la nie tylko oczywist膮 r贸偶nic臋 mi臋dzy biednymi i bogaczami, ale tak偶e, 偶e ich sytuacja jest inna na ziemi i w niebie. W drugiej cz臋艣ci kantaty Bach wznosi kontrast pomi臋dzy "Armut" (ub贸stwo) a "Reichtum" (bogactwo) na poziom duchowy: alt 艣piewa "Jezus czyni mnie bogatym w duchu", a bas dodaje, 偶e jednostka mo偶e rozpozna膰 Ducha w s艂odyczy mi艂o艣ci "Jesu s眉脽e Flammen".

Do dzisiejszego filmu wybra艂em rzecz u Bacha rzadk膮 - Sinfoni臋 (nr 8), kt贸ra rozpoczyna drug膮, wykonywan膮 po kazaniu, cz臋艣膰 kantaty. Na tle czterog艂osowego fugato zespo艂u instrumentalnego s艂yszymy w niej grany przez tr膮bk臋 motyw bogactwa i ub贸stwa z tematu fina艂owego chora艂u pierwszej cz臋艣ci kantaty.








0 komentarze:

Prze艣lij komentarz